4e Salon de Hodbomont
Zondag 9 Maart 2025, Chateau de Hodbomont, Theux, België
Op de publicatiepagina van Libertair Perspectief vind je, behalve dit artikel, nog een zevental artikelen met als thema “onderwijs”. Het gros ervan gaat erover hoe je aan het onderwijssysteem kunt ontsnappen. Onderwijs is een hot topic in libertaire kringen. Veel uitgesproken libertairen – en die niet alleen – clashen met het onderwijssysteem. De meeste libertairen willen de overheid volledig uit het “onderwijs” halen. De tegenwerping van de klassiek-liberalen onder ons is dat kinderen een recht hebben om onderwijs te ontvangen, en je dit op een of andere manier toch moet organiseren om het te kunnen garanderen. De komende Salon de Hodbomont beoogt om fundamenteel en zonder taboes te discussiëren over alternatieven voor overheidsonderwijs; door mensen die bewezen hebben, out of the box te kunnen denken.
Sommigen beweren dat onderwijs verplicht is (de leerplicht) om kinderen te beschermen tegen misbruik en kinderarbeid; anderen beschouwen onderwijs als een effectief middel om jongeren aan te passen aan welke waardesystemen dan ook. Tegenwoordig wordt het onderwijssysteem meer gezien als een “publiek goed” en onderwijs zelfs als een fundamenteel recht van kinderen. Om dat door de staat te garanderen recht te waarborgen, worden jonge kinderen echter onder dwang van hun families weggehaald, terwijl bij de voortgezette scholing de nadruk ligt op de voorbereiding op een volwassen leven waarin ze zich bij voorkeur gedragen als goede burgers om daarna effectieve bijdragers te worden aan het publieke goed. In de gelegaliseerde systemen volgt het onderwijs de normen van de door de staat geautoriseerde doctrines te volgen.
Kantelpunt
We zijn nu op een kantelpunt aangekomen, waar meer overheidsfinanciering leidt tot slechtere examenresultaten. Tegelijkertijd lijkt er een groeiend aantal (ouder)dissidenten te zijn, die vinden, dat te veel leeronderwerpen gepolitiseerd zijn en de rol van de overheid – en de scholen – in twijfel trekken. Het waardensysteem van de overheid sluit misschien niet meer aan bij alle waarden van “het volk”. En nog belangrijker:
Mag de samenleving doctrinaire autoriteit claimen over kinderen?
In onze tijd manifesteren zich concurrerende belangen en is het hoog tijd om alternatieve visies op onderwijs en hun faciliterende systemen te bespreken.
De Salon
De term “salon” verwijst naar de Franse 18e-eeuwse privébijeenkomsten van een mix van denkers, wetenschappers, schrijvers, politici, dichters, muzikanten en kunstenaars, die werden uitgenodigd in aristocratische herenhuizen of paleizen. Ze hadden daar de gelegenheid om hun ideeën te delen en te bespreken in een beschermde omgeving. Ideeën, die soms behoorlijk rebels waren voor hun tijd. Persoonlijkheden als Voltaire, Rousseau, Montesquieu, Adam Smith en Benjamin Franklin bezochten de Parijse salons, die meestal werden gehost door rijke vrouwen, zoals Madame Geoffrin of Madame de Staël. Salons hebben bijgedragen aan de Europese Verlichtingsbeweging toen traditionele opvattingen werden uitgedaagd door rede en wetenschap.
Net als in de 18e eeuw is het doel van de Salon de Hodbomont, georganiseerd door Academia Libera Mentis, de uitwisseling van standpunten over het genoemde thema en uiteindelijk ook daarbuiten. Een dergelijke vrije uitwisseling, in een beschermde omgeving, dient de ambitie om ideeën en nieuwe gedachten in de hoofden van de deelnemers te wekken voor systemen waarvan men denkt dat ze onevenwichtig zijn of de verkeerde belangen dienen.
Deze salon wil verder reiken dan de grenzen van het huidige begrip ‘onderwijs’. Sprekers met verschillende maar kritische standpunten ontmoeten elkaar om hun ideeën te bespreken en uit te dagen in een sfeer van wederzijds respect.
Keynote sprekers: Ulrike Guérot en Tjeerd Andringa.
Ben jij, libertariër, geïnteresseerd om deel te nemen op 9 maart 2025, schrijf dan naar: mailto:redactielp@proton.me